Arcadelt, Mouton en Desprez: prachtige polyfonie

Missa Noé Noé, Jacques Arcadelt │ Choeur de Chambre de Namur, Capella Mediterranea │ Ricercar, Outhere
5400439004566-front-600x600

De nieuwste CD van het Choeur de Chambre de Namur, in samenwerking met Capella Mediterranea onder de leiding van Leonardo Garcia Alarcón, biedt een indrukwekkend inzicht in de meesters van de Renaissance. Deze opname brengt ons een schat aan prachtige composities, waarbij de nadruk ligt op de uitzonderlijke muzikale talenten van Jacques Arcadelt, Jean Mouton en Josquin Desprez. De Missa Noé Noé van Arcadelt wordt er vergezeld van enkele motetten van Arcadelt en Desprez.

Jacques Arcadelt, geboren rond 1505 in Luik, maakte deel uit van de Franse en Italiaanse muzikale scene tijdens de overgang van de Renaissance naar de vroegmoderne periode. Hij werkte in Firenze, daarna in Rome. Waarom hij daar omstreeks 1551 stopte, en werd opgevolgd door Da Palestrina, is niet duidelijk. We weten wel dat hij nadien in Frankrijk werkte waar hij zijn uitgave met missen opdroeg aan de kardinaal van Lotharingen. Voor zijn Missa Noé Noé op deze CD baseerde Arcadelt zich op thematisch materiaal van het bestaande motet Noé Noé van Jean Mouton (± 1459-1522), van wie wordt aangenomen dat hij samen met Josquin Desprez heeft gestudeerd. Deze connectie tussen Arcadelt en Mouton is een interessant element van deze opname, omdat het laat zien hoe componisten in die tijd met elkaars werk omgingen en zich lieten inspireren: daarom is ook de instrumentale versie van het motet van Mouton opgenomen op deze uitgave.

Josquin Desprez, geboren rond 1450 in de buurt van Doornik en dus een tijdgenoot van Mouton, was een van de meest vooraanstaande componisten van de late 15e eeuw en het begin van de 16e eeuw. Ook hij werkte in Italië en Frankrijk, zijn invloed reikte ver en zijn composities getuigen van diepgaande muzikale vernieuwing. Op deze CD worden we getrakteerd op twee meesterwerken van Desprez: Illibata Dei Virgo nutrix en Benedicata es regina coelorum. Deze stukken illustreren zijn ongeëvenaarde muzikale genialiteit en creativiteit.

Deze CD biedt niet alleen een prachtige uitvoering, maar ook een diepgaand inzicht in de componisten en hun onderlinge relaties. Het brengt ons dichter bij de muzikale meesters van de Renaissance en hun tijdloze bijdragen aan de klassieke muziek. De samenwerking tussen het Choeur de Chambre de Namur en Capella Mediterranea onder leiding van Leonardo Garcia Alarcón is een waar muzikaal genot. De synergie tussen het koor en het ensemble resulteert in een uitvoering die de diepte en de schoonheid van de Renaissance-muziek tot hun recht laat komen.

Bart Debbaut, november 2023