Salve Regina: Händel in Italië

Julie Roset, Millenium Orchestra │ G.F. Handel, Salve Regina │ Outhere Music
Julie Roset

Georg, barbier en chirurgijn, wilde liever dat zijn zoon Georg Friedrich Handel zich niet met muziek bezighield. Toen hij in 1693 zijn zoon meenam naar het paleis van de hertog van Weissenfels, verbaasde de achtjarige knaap iedereen echter met zijn orgelspel. In die mate dat de hertog er bij zijn vader op aandrong om hem muzieklessen te laten volgen. En zo geschiedde: Friedrich Zachow werd zijn eerste (en meteen ook enige) muziekleraar. Nauwelijks een paar jaar later was de leerling zijn meester voorbijgestoken. De start van een indrukwekkende carrière. In 1702 schreef Händel zich in op de universiteit van Halle, waar hij organist werd aan de Domkirche, om nauwelijks een jaar later in Hamburg violist en klavecinist te worden aan de befaamde Oper am Gänsemarkt. Daar componeerde hij zijn eerste opera’s, maar de lokroep van de Medici’s en wat onenigheid met de theaterdirecteur deden hem beslissen om in 1706 naar Italië te reizen. Hij verbleef er maar vier jaar en componeerde er wereldlijke en religieuze cantates, Psalmen, zijn eerste oratorium en enkele Latijnse motetten.

In dat mooie lijstje van composities valt zeker het Salve Regina op, dat nu door de jonge Franse sopraan Julie Roset en het Millenium Orchestra op CD is gezet, samen met Händels Gloria (pas ontdekt in 2001!) en het motet Silete venti.  Roset maakt daarmee precies dezelfde muziekkeuze als haar Britse collega Grace Davidson deed in 2018, met de Academy of Ancient Music. Het is een beetje onkies om beide sopranen met elkaar te vergelijken. Maar het valt wel op hoe matuur de stem van Jullie Roset (nauwelijks 25 jaar) klinkt. Ze doet daarmee zeker niet onder voor de 20 jaar oudere Davidson en levert daarmee een subliem staaltje af. Ze is uiteraard niet aan haar proefstuk toe: ze werkte al samen met iconen als William Christie en Raphaël Pichon, nam verschillende cd’s op en won de  Laffont Competition van de Metropolitan Opera. Julie Roset zingt verzorgd, met een zuivere intonatie, zonder veel franjes. Ze polijst de muziek, maakt de teksten door haar geloofwaardige emoties heel erg visueel tastbaar. Dit is niet de Händel van het trompetgeschal, dit is intieme muziek, die vraagt om een ingetogenheid die niet iedereen gegeven is. Roset kwijt zich op een indrukwekkende manier van die taak. Dit is een cd die je vaker wil beluisteren, omdat ze – zeker in deze donkere dagen – troost brengt. Ontroerend mooi.

Bart Debbaut, september 2022