Koningin Elisabethwedstrijd 2025 – CD-BOX
Piano 2025 │ Outhere Music

De Koningin Elisabethwedstrijd 2025 voor piano was er eentje die zal blijven nazinderen. Niet alleen omwille van het indrukwekkende niveau van de finalisten, maar ook omdat de wedstrijd dit jaar voor het eerst sinds 2007 – toen Liebrecht Vanbeckevoort als zesde laureaat werd bekroond – opnieuw een Belgische finalist én laureaat mocht vieren. De eer viel te beurt aan Valère Burnon, die met zijn technisch briljante spel, zijn natuurlijke beheerstheid op en naast het podium én zijn uitgesproken charisma jury, pers én publiek wist te overtuigen. Hij werd beloond met een verdiende derde prijs.
Deze 4CD-box brengt de finale tot leven, met opnames van de concerto-uitvoeringen van de vier hoogst gerangschikte laureaten – waaronder de uiteindelijke winnaar Nikola Meeuwsen, die een spannende en expressieve Prokofiev vertolkte – maar ook met verrassende keuzes buiten het officiële klassement.
Opvallend is bijvoorbeeld de opname van “Music for the Heart”, het opgelegde werk van Kris Defoort, gekozen in de uitvoering van Yuki Yoshimi. Defoort baseerde zijn compositie op zijn eigen hartritmestoornissen, wat resulteerde in een werk dat – in tegenstelling tot veel andere verplichte stukken uit het verleden – ook bij het publiek in de smaak viel. Het is ritmisch onvoorspelbaar, vol abrupte wendingen, maar laat tegelijk ruimte voor vrijheid en persoonlijkheid. Geen enkele finalist vulde dat identiek in, en Yoshimi’s versie sprong eruit door zijn organische spanningsopbouw en muzikale helderheid.
Ook Shiori Kuwahara (met de vinnige Two Studies for Piano van Ana Sokolović) en Jiaxin Min (met een subtiele, zangerige Mozart) kregen een plek op de cd, hoewel ze niet bij de zes laureaten eindigden. Net dat maakt deze uitgave zo waardevol: ze biedt ruimte aan meer dan alleen de einduitslag.
Toch blijft het als recensent moeilijk om géén persoonlijke kleur te geven aan zo’n verslag. Net als bij elke luisteraar – en wellicht zelfs bij de meest professionele jury – speelt ook subjectiviteit een rol. En dan blijft het jammer dat geen enkele vrouw dit jaar een van de zes prijzen wist te behalen. Dat doet geen afbreuk aan de kwaliteiten van de laureaten, maar herinnert ons eraan hoe belangrijk het is om ook in de klassieke muziekwereld alert te blijven voor evenwicht en erkenning.
Hulde dus aan alle finalisten, maar ook – en zeker – aan het Orchestre Royal de Chambre de Wallonie en de Brussels Philharmonic, die respectievelijk tijdens de halve finale en de finale paraat stonden om élke kandidaat met zorg, precisie en muzikale verfijning te begeleiden. Deze cd-box is geen puur klassement in vier schijfjes, maar een levendig portret van twaalf jonge artiesten met een eigen verhaal. Ze speelt zich af tussen kwetsbaarheid en kracht, tussen controle en vrijheid. En ze bewijst vooral: pianomuziek leeft, en leeft op vele manieren.
Bart Debbaut, juli 2025