Libro Primo, luisteren en wegdromen

Rolf Lislevand │Libro primo │ECM New Series
1200x1200 (4)

Sommige muziek vraagt om volle concentratie, maar deze cd nodigt uit tot iets heel anders: wegdromen. Libro Primo, de nieuwe opname van Rolf Lislevand, is muziek die je zachtjes meevoert, alsof je gedachten op de klanken gaan meedeinen. Voor je het weet, ben je niet meer bezig met de dagelijkse drukte, maar dwaal je af naar het Italië van vierhonderd jaar geleden.

De kern van deze cd wordt gevormd door werken van Johann Hieronymus Kapsberger, een kleurrijke figuur in het Rome van de vroege 17e eeuw. Kapsberger was een Duitse aristocraat die in Italië furore maakte als virtuoos op de chitarrone, een reusachtige luit. Hij stond bekend om zijn onvoorspelbaarheid: soms schreef hij muziek die elegant en verfijnd klonk, soms zette hij alles op zijn kop met grillige wendingen. Zijn tijdgenoten – zoals Giovanni Paolo Foscarini, die in Napels en Rome werkte en met zijn gitaar een nieuwe stijl op gang trok, of Bernardo Gianoncelli, die met speelse dansen het publiek verleidde – waren even avontuurlijk. En zelfs de oudere Diego Ortiz, een Spaanse componist die al in de 16e eeuw schreef over improvisatie, past perfect in dit plaatje.

Wanneer we vandaag aan “oude muziek” denken, zien we vaak strenge meesters die zich aan de regels hielden. Maar in werkelijkheid waren deze componisten pioniers. Ze schreven hun muziek niet altijd netjes uit, maar vertrouwden erop dat de speler zelf versieringen toevoegde, ritmes uitprobeerde en zich liet meeslepen door het moment. Muziek maken was een avontuur, vol vrijheid en verrassing – precies dat wat Lislevand in deze opname opnieuw tot leven wekt.

Lislevand (°1961) is een van de meest vooraanstaande luitisten van onze tijd. Geboren in Oslo, opgeleid in Zwitserland en sinds de jaren ’90 internationaal actief, staat hij bekend om zijn gedurfde en levendige interpretaties van renaissance- en barokmuziek. Hij werkte samen met grote namen als Jordi Savall en heeft intussen een indrukwekkende reeks soloprojecten op zijn naam. Wat hem bijzonder maakt, is zijn overtuiging dat oude muziek niet dood op papier ligt, maar pas écht leeft wanneer de uitvoerder er iets van zichzelf in legt – net zoals de musici uit de 17e eeuw dat deden.

Het mooie aan Libro Primo is dat je niet technisch hoeft te luisteren. Deze muziek wil je niet in een strak kader houden, maar laat je gedachten openvouwen. Terwijl de warme klanken van de luit en chitarrone klinken, kan je je zo voorstellen hoe een 17e-eeuwse edelman ’s avonds in een Romeins palazzo zat te spelen, of hoe reizende muzikanten hun nieuwste vondsten deelden met vrienden en beschermheren. Dankzij Lislevand klinkt deze cd niet als iets uit een stoffig verleden, maar als muziek die je vandaag nog steeds kan laten wegdromen.

Bart Debbaut, september 2025